Barnomsorg och utbildning

Barnomsorg

Barnomsorg betyder att någon tar hand om barnen
när deras föräldrar arbetar eller går i skolan.
Ludvika kommun har ansvar för att det finns barnomsorg.

Förskola och familje-daghem är exempel på barnomsorg.
Förskola kallades förut för dagis.
Det är för barn mellan 1 år och 5 år.
 
Familje-daghem betyder att barnen får vara hemma
hos en vuxen person.
Det är ungefär som dagis hemma hos någon.

Skola och utbildning

Det finns många grundskolor i Ludvika som kommunen har ansvar för.
Alla barn måste gå i grundskolan.
Grundskolan börjar det år barnen fyller 7 år.
 
Ungdomar som har slutat grundskolan kan fortsätta
att studera i gymnasieskolan.
Ludvika kommun och Smedjebackens kommun ansvarar tillsammans
för gymnasieskolan
Gymnasieskolan heter Västerbergsslagens Utbildningscentrum.
Det kallas också VBU.

Särskola

Barn och ungdomar som har en utvecklingsstörning får gå i särskola.
Eleverna i särskolan studerar i en liten grupp.
Särskolan är tio år, men sista året är för den som vill.

Kulturskolan

Kulturskolan kan du till exempel lära dig att sjunga,
spela instrument, dansa och skapa bilder.
Kulturskolan är till för barn och ungdomar mellan 4 år och 19 år.

Dela

Sidan senast uppdaterad: 2017-08-10

Kontakta oss
Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SPC3N1.sitevision-cloud.net · 19/11 18:44:48