Omsorg och stöd

Äldre människor


Ludvika kommun ger vård till de äldre människor som behöver.
De kan få hjälp med att klara sig hemma
De kan få personlig hjälp eller sjukvård.
 
Om de behöver mycket hjälp och inte kan bo kvar hemma
kan de få flytta till ett särskilt boende.
På ett särskilt boende finns personal både
på dagen och på natten.

Kommunen kan också ge stöd till en person som
vårdar och hjälper någon annan.  

Funktionshinder


Personer med utvecklingsstörning kan få hjälp.
De som har en utvecklingsstörning behöver
ofta stöd att förstå och att lära sig nya saker.  

Personer med autism kan få hjälp.
En person med autism kan ha svårt
att prata med andra människor och
att förstå andra människor.

Vuxna som har fått en hjärnskada efter en olycka
eller efter en sjukdom kan få hjälp.
 
Personer som har en funktionsnedsättning kan få hjälp.
Funktionsnedsättning kan vara att ha svårt att röra sig,
att ha en psykisk sjukdom eller andra problem.
 
Hjälpen kan vara en bostad med särskild service eller
att få vara med i daglig verksamhet.

Socialt stöd

Kommunen ger stöd åt vuxna eller barn som behöver hjälp.  
Det kan vara att få hjälp med pengar eller att
få hjälp mot ett missbruk.
Missbruk är till exempel att använda narkotika.

Behöver du hjälp?


Om du behöver hjälp kan du ringa till Ludvika kommun.
Telefonnumret till kommunen är 0240 860 00.
Om du vill gå till kommunen eller skriva brev
kan du titta på sidan Kontakta kommunen.
Dela

Sidan senast uppdaterad: 2010-09-08

Kontakta oss
Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SSC3N1.sitevision-cloud.net · 27/04 20:47:36