Vem kan få hjälp av lagen om LSS?

  • Personer med utvecklingsstörning kan få hjälp.
  • Personer med autism kan få hjälp.
  • Vuxna som fått en hjärnskada efter en olycka eller sjukdom kan få hjälp.
  • Personer som kommer att ha stora funktionsnedsättningar länge kan få hjälp. Det kan vara svårt att röra sig, psykisk sjukdom eller andra problem.

Personen som får hjälpen bestämmer


Du bestämmer själv om du vill ha hjälp.
Du får hjälp ska alltid själv få vara med
och bestämma hur hjälpen ska vara.

Vi skriver en individuell plan tillsammans


Alla som får hjälp av LSS kan få en individuell plan.
Det är en plan bara för dig.
Planen är ett papper där det står vilken hjälp du behöver.
På papperaet skriver kommunen och hälso- och sjukvården
vilken hjälp de tänker ge..

Du får en LSS-handläggare


Alla som får hjälp av LSS har en handläggare.
Handläggaren arbetar på kommunen
eller inom hälso- och sjukvården.
Handläggaren ser till att du får den hjälp du behöver.
Dela

Sidan senast uppdaterad: 2010-09-08

Kontakta oss
Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SPC3N2.sitevision-cloud.net · 27/04 20:52:43