Per-Ola Gustafsson på Gonäs förskola testar "blue-boten".

Per-Ola Gustafsson på Gonäs förskola testar "blue-boten".

Robotarna ska lära barnen logik och samarbete

Barnen älskar att ge sina robotar kommandon. Programmering i förskolan, är det verkligen möjligt? Svaret är ja och nu går kommunen i bräschen.

Det är onsdag och inspirerade chefer, förskolechefer och pedagoger från förskolan har samlats i ett sammanträdesrum för att tala om programmering. Det handlar om konsten att instruera en maskin att utföra vissa kommandon.

Tricket är att man måste tänka logiskt, lista ut saker och ting på förhand. Se samband, förstå orsak och verkan.

Började med "musikmaskin"

Personal från Håksbergs förskola berättar om hur bra det gått för dem att lära ut det här verktyget till sina 4- och 5-åringar, hur roligt barnen tycker att det är. Det handlar så klart inte om att sitta vid en dator och skriva programmeringskod, utan om att till exempel skapa mönster som har en betydelse.

De började med en ”musikmaskin”. Barnen fick lägga upp en rad med legobitar, där färgerna symboliserade olika instrument. När raden ansågs vara färdig, fick barnen spela upp ”koden”. Ganska snart bygger barnen egna färgkombinationer och sätter samman egen musik i gruppen.

Teknikstarkt centrum

Programmeringen ligger helt i linje med den profil regionen har, som teknikstarkt centrum för företag med avancerad produktion och utveckling.

Förskolans verksamhetschef Barbro Forsberg Nystedt pratar om att odla teknikintresset och där finns även ett genusperspektiv med. Flickorna har samma möjligheter som pojkarna.

Förskolan som studieobjekt

Därför passar det också bra att forskaren Mia Heikkilä, docent i pedagogik på Mälardalens högskola, går i tankarna på att använda programmeringen i Ludvikas förskolor som studieobjekt. Hon har själv varit med och skrivit en bok om jämställdhet i förskolan.

– Jag kan själv ingenting om programmering, mer än att jag förstår att det finns olika programmeringsspråk. Men jag skulle vilja komma och titta på era förskolor och se vad ni gör när ni jobbar med programmering. Sedan samlar jag material som jag analyserar för att försöka förstå detta nya område inom skolan.

Kommunen blir unik

Hon är noggrann med att förklara att det inte på något vis handlar om en bedömning eller utvärdering, utan att analytiskt kunna beskriva. Hon berättar också att det finns väldigt lite tidigare forskning, så ur den aspekten skulle kommunen bli smått unik.

Men åter till den vardagliga programmeringen. Sabina Graaf och Alice Karlsson berättar om de små robotarna, blue-bots, som har genomskinligt chassi, två hjul och knappar ovanpå. För att styra dem trycker man in en serie kommandon med hjälp av knapparna, till exempel ”rakt fram-sväng vänster-rakt fram”. Sedan trycker man på en sorts startknapp, varpå roboten utför de kommandon som programmerats, ett åt gången.

Ingen lek

Det som kan misstas för en simpel lek, tränar i själva verket barnens begreppsuppfattning, känsla för läge och riktning, matematiska förmåga, turtagning och samarbetsförmåga – för att bara nämna några delar.

Var det något under den här eftermiddagen som blev tydligt, så var det att både pedagoger och chefer brinner för satsningen. Verksamhetschefen Barbro Forsberg Nystedt avslöjade själv att hon lånade hem teknikprylar till barnbarnen över julhelgen.

Måste finnas kompetens

– Om vi ska ha kvar ABB, som är världsledande inom sitt område, så måste det finnas kompetens här. Vi behöver stimulera unga att jobba med teknik, det är en av de största drivsporrarna i det här.

Ytterligare utbildningstillfällen kommer under våren så att alla förskolor i kommunen får utbildning. I höst kommer dessutom förskollärarna Sabina Graf och Alice Karlsson att föreläsa för personal från hela Dalarna på Dala Skolforum i Borlänge.

Therese Boman, Saxdalen, Sara Gustafsson, Björkås, och Per-Ola Gustafsson, Gonäs, var några av de pedagoger som fick lära sig mer om programmering i förskolan.

Therese Boman, Saxdalen, Sara Gustafsson, Björkås, och Per-Ola Gustafsson, Gonäs, var några av de pedagoger som fick lära sig mer om programmering i förskolan.



Dela

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-23

Kontakta oss

Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SPC3N2.sitevision-cloud.net · 23/06 00:18:00