Lägenhetsregister

    Enligt lag ska uppgifter om Sveriges bostäder föras in i ett nationellt lägenhetsregister. Om det finns fler än en lägenhet per entré ska de särskiljas med lägenhetsnummer.

    Lägenhetsregistrets användning

    Syftet med registret är att Statistiska centralbyrån enklare ska kunna ta fram hushålls- och bostadsstatistik, som senare kan ligga till grund för samhällsplanering och forskning. Registret innehåller uppgifter om Sveriges bostäder, bland annat uppgifter om area, antal rum och kökstyp.
    Rapporteringen ska i huvudsak göras i samband med hantering av bygglov.

    Fastighetsägarens skyldighet

    Ägare av flerbostadshus och småhus är skyldiga att lämna uppgifter till kommunen.
    Till kommunen ska uppgifter om bostadslägenheter lämnas in vid:

    • nybyggnad
    • ändrad användning eller ombyggnad
    • rivning

    Lantmäteriet har tagit fram en särskild standard för lägenhetsnumreringlänk till annan webbplats, med hjälp av den ska fastighetsägaren lämna förslag på lägenhetsnumrering till kommunen.

    Gis-sektionen vid Verksamhetsområde Planering ansvarar för ajourhållningen av lägenhetsregistret.

    Blanketten ska fyllas i och skickas till Ludvika kommun senast en månad efter färdigställandet.

    Skickas till:
    Ludvika kommun
    Samhällsbyggnadsförvaltningen
    Verksamhetsområde Planering
    771 82 Ludvika

    Kontakta oss

    Samhällsbyggnadsförvaltningen
    samhallsbyggnad@ludvika.se
    0240-860 00

    Sidan uppdaterades: 2019-10-11

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.