Nyhet

Enhetschef Jesper Låås och verksamhetsutvecklare Linn Karlsson.

Enhetschef Jesper Låås och verksamhetsutvecklare Linn Karlsson.

Roboten minskar arbetsbördan drastiskt

Från några veckor till två-tre minuter. Så har handläggningstiden förändrats med hjälp av roboten på miljö och bygg.

– Det här sparar enormt med tid för vår personal. Ibland får man lov att vara lite modig, säger Linn Karlsson.

Hon är verksamhetsutvecklare inom miljö och bygg på Ludvika kommun och det hon beskriver gäller startbeskeden för eldstäder. Där har automatiseringsresan börjat.

Tydliga regler

Förenklat ges systemet tydliga regler, som en robot. Systemet tar hand om inkomna handlingar, kontrollerar att rätt handlingar finns med, upprättar ärende och skickar ut startbesked. Den sköter alla mottagningsbekräftelser, håller reda på om handläggare byts och om ärendet behöver kompletteras.

– Det är bara fantasin som sätter gränsen. Allt som är repetitivt och följer förutbestämda regler kan automatiseras, säger hon.

Framkant

Tanken är att i nästa steg automatisera arbetet med obligatorisk ventilationskontroll. Målet är att ligga i framkant i länet – eller varför inte i landet.

– Om alla gör rätt så kan vi så småningom automatisera hela kedjan. Vi litar på att våra medborgare vill göra rätt. Men till en början behöver vi förstås övervaka att det fungerar och ta stickprover.

Hundratals timmar

Hon är övertygad om att det går att spara många hundra timmars arbete på ett år.

– Då kan vår personal använda sin kompetens bättre. De repetitiva arbetsuppgifterna kan tekniken ta hand om.

Länk

Kontakta oss

Ludvika kommun
info@ludvika.se
0240-860 00

Publicerad: 03 jun 2024

Uppdaterad: 03 jun 2024