På ludvika.se använder vi cookies för att förbättra din upplevelse av webbplatsen. Läs mer om hur du kan hantera cookies.

Så tycker företagarna om servicen

I dag presenterades färsk statistik om företagens betyg på kommunens service. Ludvika kommun sjönk något, men ligger fortfarande högre än rikssnittet.
– Jag är ändå ganska nöjd. Men vi sitter inte still, utan jobbar hela tiden vidare med det här, säger Åsa Lindqvist, verksamhetschef för miljö och bygg.

De sex myndighetsområdena som blivit betygsatta av företagare som haft kontakt med kommunen är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

Den stapel som sjunkit mest från 2017 till 2018 är den om bygglov; 81 till 67. Även om Åsa Lindqvist så klart beklagar att så är fallet, ser hon vissa möjliga förklaringar.

Många nya

Många i personalen är nya och det är fullt naturligt att det tar sin tid innan de är lika trygga som sina föregångare.

– Och vi vet att informationen på hemsidan inte är tillräckligt bra. Men vi kan inte göra något just nu, utan väntar på att den nya hemsidan ska lanseras.

Vidareutbildning

Bygglovsområdet är också sådant att det relativt ofta kommer lag- och regeländringar, som personalen måste hålla sig uppdaterade om.

– Vi ser det som väldigt viktigt och vi lägger ner mycket pengar på vidareutbildning.

Högre betyg

Desto mer glädjande steg betyget inom miljö- och hälsoskydd från 79 till 81. Det placerar Ludvika kommun på åttonde plats av alla deltagande kommuner.

Inom livsmedelskontroll steg betyget från 71 till 78. Där hamnar Ludvika kommun på plats 59 av 150 deltagande kommuner.

Detta ger sammantaget ett helhetsbetyg som sjönk från 76 till 75 (där 100 är max). Ludvika kommun ligger fortfarande en bra bit över rikssnittet, som steg från 71 till 72.

Ständiga förbättringar

Näringslivschefen Erik Odens tycker att det är viktigt att företagarna får möjlighet att återkoppla om den verksamhet inom kommunen som berör dem.

– Ambitionen är att hela tiden förbättra sig för att möta näringslivets behov på bra service, för att vara en attraktiv kommun att starta och driva företag i. Det här är en viktig aspekt, eftersom det är här de flesta möter kommunen; när man ska expandera eller ändra något i befintlig verksamhet.

Kom med synpunkter!

Vi tar gärna emot synpunkter på hur vi kan bli bättre inom dessa områden. Skicka ett mejl till samhallsbyggnad@ludvika.se.

Hela undersökningen finns på Stockholm Business Alliance sidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan senast uppdaterad: 2019-04-10

Kontakta oss

Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SPC3N2.sitevision-cloud.net · 25/04 10:25:53